El Stockholmo

På tal om negativa grejer om Stockholm så kan jag nämna några här för er som någon gång hade tänkt flytta hit.
- Man får inte ta ett abonemang på en telefon, tv, digital box mm. före man har bott här i 8 mån.
- Om man inte betalar en räkning innan förfallodagen så får man en påminnelse efter 1 vecka, sen om man inte betalar den så får man en till efter 1 vecka och efter det så får man en betalningsanmärkning som man har i  2 fucking år!! Och det betyder att man inte heller kan t.ex ta nått abonemang till en ny telefon man vill köpa mm.
- Det finns mycket man inte kan köpa, beställa eller göra utan ett ID-kort, så ett sånt måste man skaffa som kostar 500kr/50€. Och det kanske inte är det första man vill skaffa eftersom man redan har ett från det land man kommer från.
- När man ansöker om ett personnummer kan det ta upp till 2 månader eller mer innan det kommer. Speciellt under sommar tiden (Maj-Augusti). 


Alltså det finns säkert en massa andra saker, speciellt allt som har med pappersarbeten att göra. Jag har många gånger blivit nekad till saker jag vill köpa/göra osv. för att jag inte har bott tillräckligt länge här och då har jag ändå bott snart 1 år här.
Så till er som hade tänkt flytta hit, tänkt på att börja göra all pappersarbeten typ 2-3 mån innan!

Men då kan det vara lättare för vissa och för vissa som mig inte alls lätt, jag kan ha fel också, om vissa saker. Men det jag har skrivit är från egna erfarenheter .

Så ibland saknar jag faktiskt Finlands system inom allt som har med såna här saker att göra.

Annars ÄLSKAR jag allt annat med Stockholm, den här staden är helt underbar och jag tror jag kommer bo här i många år till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar